Waarom koopt de consument online?

De voordelen van online verkoop voor een ondernemer zijn duidelijk, maar waarom kopen zoveel consumenten tegenwoordig hun spullen online? Post NL heeft daar een onderzoek naar gedaan dat zij hebben gepresenteerd op de webwinkel vakdagen. Naar hun woorden: “Consumenten zoeken zekerheid”.

Samengevat zijn de belangrijkste redenen:

  • De wet verkopen op afstand maakt consumentenrecht sterk bij online verkoop (met name retourneren)
  • Duidelijke communicatie over prijzen en makkelijk te vergelijken producten en aanbieders
  • Veel informatie over je product te zien (en niet alleen een prijssticker en een doos)
  • Betrouwbare winkel en service
  • Zoekmogelijkheden, reviews en beoordelingen

Logische en duidelijke conclusies die voor veel ondernemers niet nieuw zijn. Het geeft wel eens te meer aan dat voor online ondernemers er een heldere opdracht ligt: laagste prijs alleen is geen garantie op succes, zeker gezien de potentie voor terugkerende klanten. Investeer in duidelijke communicatie en goede dienstverlening online zowel als offline.

De slides van de presentatie van POST NL zijn in te zien via slideshare.

Dit bericht is geplaatst in Bedrijfsvoering, online ondernemen en getagd . Bookmark de permalink.
  • Over Willem-Jan

  • Over Willem-Jan Swiebel

     

    Ik ben Willem-Jan Swiebel. Als adviseur help ik organisaties op verschillende aspecten van datagedreven werken:

    • technisch: wat heb ik nodig aan infrastructuur, architectuur, software
    • inhoudelijk: welke data is relevant, hoe kan ik dat duiden
    • organisationeel: hoe krijg ik informatie beschikbaar en wat heeft mijn personeel nodig?

     

    ⊗ 06 – 38307081