Bedrijven ontlenen hun bestaansrecht aan de functie die ze vervullen in de maatschappij. Ze bieden producten en/of diensten aan die voor andere partijen interessant zijn om aan te nemen; ze bieden een waarde aan hun klant.
Voor commerciële bedrijven gaat het veelal om de waarde voor de eigenaar of aandeelhouder. Om te kijken waar bedrijven zich kunnen verbeteren is het van belang om de mogelijkheden in kaart te brengen en te categoriseren.
Iedere onderneming houdt zich met deze essentiële vragen bezig. Wat is onze toegevoegde waarde en waar liggen de mogelijkheden?
Voor elk van deze groepen zijn er een aantal vragen waarop je een antwoord wilt kunnen geven.
- Omzet verhogen
- Zijn er mogelijkheden om het aantal producten te verkopen?
- Krijg ik de optimale prijs voor mijn producten?
- Marges optimaliseren
- Zijn er mogelijkheden om mijn kostprijs te verlagen?
- Kunnen de ondersteunende afdelingen efficiënter ingericht worden?
- Welke mogelijkheden zijn er om belastingen te optimaliseren?
- Activa optimaal benutten
- Is mijn voorraad optimaal?
- Betalen mijn klanten op tijd?
- Betaal ik mijn leveranciers op het juiste moment?
- Veranderingen managen
- Welke veranderingen verwacht ik in de toekomst vanuit de maatschappij en wetgeving?
- Wat zijn mijn sterke kanten en benut ik die optimaal?
Het beantwoorden van deze vragen geeft ieder bedrijf een houvast om te optimaliseren, maar ook om te kijken op welke vlakken nieuwe mogelijkheden liggen. Daarom is het goed om uw bedrijf eens door te lichten op de huidige mogelijkheden en de gewenste situatie in kaart te brengen.