Online ondernemerschap

Het internet en in het bijzonder sociale media hebben een steeds belangrijker kanaal geschapen om contact te hebben met onze (potentiële) klanten.

De webwinkelvakdagen van 2013 trokken meer dan 11.000 bezoekers en webwinkels schieten als paddestoelen uit de grond.

Een vorm van online ondernemerschap die hier op in gaat is het verkopen van producten via online kanalen zoals Facebook, en een eigen webwinkel. Deze beweging is ontstaan door een aantal voordelen die online verkoop bieden. Zo zijn de vaste lasten vaak laag doordat ze geen winkelruimte nodig hebben en personele kosten gekoppeld zijn aan daadwerkelijke verkoop en niet aan openingstijden. Het is makkelijk om nieuwe producten te proberen, acties te introduceren en assortiment aan te passen. Ondernemers zien dan ook veel mogelijkheden om hun activiteiten uit te breiden of soms te vervangen door online verkoop van producten en diensten.

De praktijk wijst uit dat er toch een aantal belangrijke zaken zijn waar je als ondernemer een keuze in moet gaan maken.

  • Moet ik software gaan ontwikkelen voor mijn webwinkel, gebruik ik bestaande software of koop ik capaciteit in als dienstverlening?
  • Hoe zit het qua voorraadbeheer, wat is et verschil tussen online en offline voorraad? Wil ik dat onderscheid maken?
  • Welke administratieve verplichtingen gelden er voor verkoop op internet?
  • Wat zijn consumentenrechten voor verkoop op afstand?
  • Hoe zit het bijvoorbeeld qua marktonderzoek en productanalyse. Wat is mijn beste prijsstrategie?
  • Welke kosten kan ik verwachten buiten mijn inkoop en mijn webwinkelsoftware?

Het zijn heel veel vragen waar in korte tijd over nagedacht moet worden en waar u wel een handje hulp bij kunt gebruiken. Vraag daarom vrijblijvend een adviesgesprek aan waarin u een goed beeld krijgt van een aantal van de belangrijkste valkuilen. Heeft u al antwoord op bovenstaande vragen en zoekt u praktische hulp bij het inrichten of installeren van uw webwinkel? Bekijk de mogelijkheden en neem contact met ons op.

 

Willem-Jan Voor vragen neem contact op met:

Willem-Jan Swiebel

06-38307081 of info@swiebeladvies.nl

    “Het eerste item op een lijst wordt ervaren als belangrijskte, zorg dat dat het juiste is.”
    Anchoring fallacy
  • Over Willem-Jan Swiebel

     

    Ik ben Willem-Jan Swiebel. Als adviseur help ik organisaties op verschillende aspecten van datagedreven werken:

    • technisch: wat heb ik nodig aan infrastructuur, architectuur, software
    • inhoudelijk: welke data is relevant, hoe kan ik dat duiden
    • organisationeel: hoe krijg ik informatie beschikbaar en wat heeft mijn personeel nodig?

     

    ⊗ 06 – 38307081